Nejčastější poruchou ventilátoru je elektrická nebo mechanická porucha elektromotoru. Diagnostika poruchy elektromotoru je komplexní disciplína a určit příčinu mechanické nebo elektrické poruchy elektromotoru je bez znalosti provozních podmínek ventilátoru i pro specializované pracoviště naší společnosti velmi obtížné. Samotné moderní elektromotory mají podle údajů výrobců poruchovost v řádu 0,00005. Po namontování elektromotoru do ventilátoru statistika naší společnosti eviduje hodnotu 0,004 s tím, že 99 % reklamací je způsobeno poruchou elektromotoru, z toho pouze cca 0,3 % poruch je výrobci elektromotorů uznáno jako reklamace. Přesto lze některé poruchy a jejich příčiny celkem snadno odhalit. Poruchy elektromotorů lze pro jednoduchost rozdělit následně.
- Porucha ložisek
je mechanickou závadou, která může mít velké množství elektrických, mechanických a „vzduchotechnických“ příčin. Zkrácený rozbor naleznete na našich webových stránkách ve FAQ „Životnost ložisek“. Poruchy ložisek jsou prakticky vždy poruchou způsobenou vadným provozováním, pouze zanedbatelnou část reklamací výrobce ložisek označí za oprávněnou. - Porucha vinutí elektromotoru
je elektrickou závadou, mající původ ve spálení vinutí díky proudovému přetížení, elektrickému průrazu ve vinutí nebo ve zhoršeném izolačním stavu. - Spálené vinutí elektromotoru
-
-
- je způsobeno tepelným přetížením vinutí v důsledku:
- výkonového přetížení motoru nevhodným pracovním bodem ventilátoru
- výpadku fáze u třífázových motorů
- odpojení rozběhového vinutí u kondenzátorových motorů
- nepoužití správné proudové ochrany u motoru bez ochrany ve vinutí
- nezapojení ochrany u motorů s tepelnou ochranou ve vinutí
- výkonového přetížení motoru po poruše ložisek
- tepelného přetížení motoru díky častému spouštění bez odvedení ztrátového tepla po spouštění, tomuto přetížení odolávají pouze motory s vestavěnou ochranou
- zamezení přívodu chladicího vzduchu do motoru
- snížení zatížitelnosti elektromotoru v důsledku zvýšení ztrát v magnetických obvodech při napěťové nebo frekvenční regulaci otáček
-
Uvedené příčiny spálení vinutí elektromotoru ve ventilátoru vedou k neuznání reklamace.
Průraz ve vinutí může být způsoben:
-
-
- provozními přepětími v síti
- provozováním standardních motorů spolu s elektronickými regulátory otáček a frekvenčními měniči
- provozováním ve vlhkém prostředí
- provozování v oblasti kondenzace vzdušné vlhkosti
- následkem tepelného přetížení a snížení izolačního stavu (motory provozované ve stavu nakrátko, při častém spouštění, které neodpovídá typu provozu S1 nebo při výpadku jedné fáze u třífázových motorů a vadného jištění.
-
Uvedené příčiny proražené izolace vinutí elektromotoru vedou v převážné většině námi evidovaných případů k neuznání reklamace.
Zhoršení izolačního stavu je většinou způsobeno provozem ve vlhkém prostředí nebo v oblasti kondenzace vzdušné vlhkosti a reklamace nebývá uznána jako oprávněná.
Všeobecný předpoklad
je to, že motory používané v našich ventilátorech jsou dodávány výlučně renomovanými výrobci jako ABB, Bauknecht, Siemens, SaP apod., tito výrobci produkují motory v milionových sériích. Všechny motory podléhají mezioperační a výstupní kontrole parametrů a zkoušce chodu, další elektrickou a mechanickou zkouškou motory procházejí po namontování do ventilátoru a absolvují další zkoušku chodu, včetně uložení naměřených hodnot do systému jakosti ISO 9001. Nové ventilátory s vadnými motory již z výroby jsou mýtus, možnost takové vadné dodávky z výroby je prakticky vyloučena.
Poruchovost motorů
provozovaných dle typu se zapojenou ochranou ve vinutí nebo u standardních motorů s řádně nastaveným proudovým relé, resp. tepelnou ochranou, je nulová. Takto ochráněné motory nejde prakticky zničit!
Motorový jistič není dostatečnou ochranou proti nízkým nadproudům (např. v oblasti 1,1 až 2 násobku In). Takto nevhodně zvolený ochranný prvek a jeho charakteristika tepelné spouště vede spolehlivě ke zničení ventilátorů, protože tepelná ochrana motor nevypne!! Zejména ve VZT aplikacích může v rámci provozních změn parametrů potrubní sítě při zaregulování dojít u radiálních ventilátorů s lopatkami dopředu k přetížení motorů. Proto používejte vždy buď vestavěné ochrany nebo sprá vně dimenzovaná proudová relé u standardních motorů, jinak dochází k tepelnému přetížení vedoucímu ke zničení motorů.
Posuzování reklamací
probíhá vždy v souladu s reklamačními podmínkami naší společnosti. Pokud při poruše elektromotoru a ventilátoru není předložena námi požadovaná dokumentace, doklady a naměřené hodnoty, nelze uznat reklamaci jako oprávněnou.
Speciální zákaznický reklamační servis
nám umožňuje na základě výlučně našeho rozhodnutí poskytnout některým zákazníkům díly potřebné k opravě zdarma i v případech, že se nejedná o uznatelnou reklamaci.